Les quatre vertus cardinales, par Deudes de Prades.
Ce poëme ou roman a été extrait d' un manuscrit conservé actuellement dans la Bibliothèque Saint-Marc à Venise, et qui fit autrefois partie de celle du chevalier Jacques Nani.
Honestatz es e cortesia
Pessar tal re que bona sia...
Car bos pessatz en ben dir torna
E bos ditz torna en ben obrar;
Per zo deu hom ades pessar.
Per bo pessar dig e obrat
Son tug li jen del mon trobat...
De se meteis es pessamentz
Caps e meis luecs e complimentz.
Qui be no pessa zo que pessa,
Per nient trebailla sa pessa;
Qui ben no pessa zo que ditz,
Sos ditz no an cap ni razitz;
Qui ben no pess' aco que fay,
Sos cutz es vas e tost desvay.
Pessatz en quatre partz si part:
E sab hom de cascuna part
Cossi a nom propriamen,
Car nom, segon qu' es obra, pren...
Cogitatios vai primeira
De las partz, qu' es de tal maneira
Qu' entendre la pot leu cascus...
Que negus hom no s' en deffen,
E per re no s' en pot deffendre;
Pero si vol un pauc entendre
A devezir e a jutgar...
So es deliberatios...
Apres si fai lo jutgamentz,
Adoncs ven lo consentimentz.
Cossentz es, car lo sens s' atrai
Al jutjament que razos fay,
Cant es jutgat e devezitz;
Adoncs ven delieg qu' es la fis...
… Tug cel que amon valor,
Vuel que pesson de sia amor;
Car vera amor es caritatz...
E per zo a nom caritatz,
Car es bona e ven de grat;
De grat ve e de grat si dona,
Que non aten c'om la semona.
Bona es e non costa ren,
Car a cels qui la volon ven...
Per amor de pessar diray
Un bon pessat que pessat m' ay:
De quatre vertutz principals
Que om apella cardenals,
Que deu aver totz Crestians
E totz Judieus e totz Pagans
E totz hom, segon son poder,
Qui vol proeza mantener
E conversar adrechamen,
Segon Dieu e segon la gen
Ab cui deu viure e estar,
Ses mal dire e ses mal far,
Ay bastit un petit romantz;
Mais qui be l' enten, ben es grantz.
De motz es paubres veramentz,
Mais de sen es rics e manentz;
A cels que apenre 'l volran,
E per obras lo compliran;
Cestas vertutz cardenals son,
E dirai vos per cal raizon:
Cest mot, que hom ditz cardenal,
Qui ben l' enten, pezillar val.
Cardenals ven de cardian,
Et, en grezesc, val aizo tan
Com pezillars en nostra lenga;
Per zo par be que d' aqui venga.
Pezillars es zo que la porta,
Sus el lundar, sufre e porta; (N. E. llindá; llindar; lumdar)
Clauzen e ubren la sosten,
E tornan en son luec reten.
Cardenal son dig per aizo
Cil de Roma, qui be 'ls espo;
Car regir devon e portar
Santa eglieiza e governar...
Vertutz es dita de verdor,
Car erba vert, segon color,
Ha en se forza de natura;
E, tan quan la verdors i dura,
Viu ades e creis e amplis
Cel luech on natura l' afis.
Vertutz es doncs verdor de cor,
Qu'el t'en vert dedins e defors,
Viu lo ten e fresc e rausen,
Que non tem freg ni caut ni ven.
Freg es malvestatz que destreyn
Los malautz tan fort qu' els esteyn;
E cautz es tribulatios,
Trebaill d' angoissa e passios
E tug enueg qu' el segle venon
A cels que mala vida menon...
Ventz es erguil de vanidat,
D'on nayson tug l' autre peccat;
Car ergueil es comenzamentz
E fis de totz los faillimentz...
Cil d' avant a nom Providenza
O Savieza o Prudenza.
Savieza noms vulgars es,
Mais l' autre dir, non o son ges
E nostra lenga en aissi,
Car trop retrazon al lati;
Mais, en Polla e en Toscana, (Apulia, Puglia)
Son vulgar e paraula plana.
Providenza vol dire tan
Com far luyn esgardar avan.
Providenza fay loyn gardar,
Ab uills de cor, zo c'om deu far.
Aisso eis dizon l' autre nom,
Qui be 'ls enten, de cap e som...
E cel qui la vol e la te
Cosseill' ades per bona fe,
E parl' ab lui privadamen,
E 'l ditz: “Amics a mi enten,
Car be t promet, si creire m vols,
Ja no t venra ira ni dols
Que ben no t'o passes leumen.
E coseil ti premieiramen
Que totas causas ben cossires...
E non lur dons plus dignitat
Que natura lur n' a donat;
Car saber deus: moltas res son
Bonas e an mala faisson;
Autras n' i a de bon semblan
Que son malas, plenas d' engan.
Non las jutges doncs per semblanza,
Mas per ver e per esprovanza.
Totas cestas causas mondanas,
Que leu passon, tengas per vanas.
No t fazas plus ric ni plus gay
Per causa que tot jorn desvai.
Co que auras, sia ben tieu;
Per te o despen e per Deu.
De ton aver sias tan seyner
Que l' aver no t pusca destreyner;
Car jamais be no t' anaria,
Puis l' avers ton seyner seria.
No t fazas avol per non ren,
Car avers leu va e leu ven...
Mermars es quant om s' adolenta,
Per dan o per mal que turmenta;
Per cals n' i a son tan dolen,
Can ren perdon, que perdo 'l sen;
E merma s trop qui tan s' espert,
Si pert aver, qu' el sen ne pert.
Creissers es qui s' ergoillosis
Tant qu' en menspreza sos vezis.
Mermars s' aven de adversitat
E creissers de prosperitat.
Si savis yest, no t campjaras;
En totz luecs, totz tems, us seras.
Aissi com la mans, can s' esten,
Es mans, e pueis eissamen,
Cant hom l' a tornada en poyn,
Savis hom es us pres e loyn...
No deu hom desempre jutgar,
Ansz deu retener la sentenza
El cor, tro plena conoissenza
Aia d' aizo c'om li dira
E aissi plus savis parra.
Si savis iest, ren non aferms
Entro qu' en sias fort be ferms
Que es zo que vols afermar;
Car moltas vetz menzonja par
Aizo que sera veritatz,
E mantas vetz es falsetatz
Zo que de primas sembla ver;
Per zo coven ben a saber
Que diras, car, pueis que er dicha,
Ta paraula es cais escricha;
Pueis qu' es eissida del carcais,
Paraula non y torna mais.
Nulla paraula plus que ventz
Non a fre, mas passa las dens.
Si com l' amics fai mala cara
Mantas vetz, e 'l lausengier clara,
Aissi veritatz se rescon
Per semblan, et estai prion,
E falsedatz fai bel semblan
Per miels semenar son engan...
Savis hom non tem aventura,
Cals que sia o mala o dura.
Savis hom enquer per raizon
De tot fag, si es bon o non;
Lo comenzamen e la fi
Vol saber e 'l mei altresi.
A savi home si coven
Que sia ferms en tota ren,
E zo que aura comenzat
Sia per lui ben acabatz...
Usa de mi si com deuras,
A bona fe, on mais poyras;
Zo es a dir tot simplamen
Segras lo mieu comandamen...
Vertutz e escutz ti seray;
E, si creire no m' en volias,
Dieu e me e bon nom perdrias.
Bos noms vol dire bona fama
E cel a bon nom qui Dieu ama,
Car Dieus ama luy atressi
E fa 'l venir a bona fi...”
Cela vertutz que ven apres
Ten home ferme e dreg em pes...
Son amic garnis fizelmen
E mostra li cortesamen:
“Amics, si mon conseil vols segre,
Viure t farai totz jorns alegre...
E totz hom ti fara honor.
E, sapchas be, fort es grans bes
Qui es segur en totas res,
E sa vida en aissi garda,
Que de nuilla ren non ha garda;
Mas ab ferm cor e seguiran
Aten sa fin oy e deman...
Be sap que non pot esquivar
Mort, per zo non la vol duptar...
Amics, cant auras em poder
Ton enemic, faz ti saber
Que per venganza deu s comtar;
Car ti potz be de lui vengar:
Non es mai venganza tan bona,
Com qui s pot vengar e perdona.
Amics, e pretz e gasardon
Gasayna qui ventz ab perdon;
Dieus e segles ben l' ama plus
E ret l' en gazardon cascus;
Car Deus l' en dona plus soven
De sos enemics vencemen,
E totz lo segles ditz ne be...
Tot apertamen requeras
Ton enemic, quant li poyras
Faire mal de cors o d' aver,
O faras li avan saber
Que fayre vols ab lui batailla;
Car non coven que ieu assailla
Nuil home desapercebut...
Car qui subta, sembla que dupte
Que non aia de forza tan
Com cel cui vol subtar avan...
Ja non sera de ma compagnia
Qui trasnuecha per raubaria;
Ja non sera mos cavalliers
Qui per raubar se fa guerriers...
De lop e de volp es parentz
Qui de nueg fay mal a las gens...
Totz homs sab be s' arma vals mais
De son cors...
Per zo deu hom, ses tot coman,
Zo que plus val plus car tener.
Esforza t doncs de far plazer
A ta arma plus que a ton cors.
L' arma es dins e 'l cors defors:
Per zo deu hom de fors venir
Et anar dintz l' arma servir.
L' arma es dona e 'l cors sirventa;
E qui dona bella e genta,
Clara e pura, ben polida,
De bos aips e de sen complida,
Per sirventa laida e fada,
Que anc no fez blancha bugada,
Desempara, non es cortes...
Pessa que aias tal estar,
On layron no t puscon raubar;
E cel estars en tal luec sia
Qu' intre bos aers tot dia;
No y quieras plus adantimen,
Sol viure i puscas sanamen.
No vuellas esser conogutz
Per ta maiso ni mentagutz;
Car, sapchas be, no ve d' onor,
S' om per maison conois seynor...
De lag parlar ti fort garda;
Lag parlar es peira en ort...
Lag parlar cors laiza e boca,
Car de l' un nais e l' autre toca.
Lag parlar lageza noyris;
Per lag parlar net cor s' aunis.
Cor d' ome no pot hom jutgar,
Mais segon zo que l' au parlar.
S' el dig es netz, lo cors o er...
Dig e semblan son cais messatge
E cais mainada de coratge;
Et es paraula costumnada
C'om ditz: Cal seynor tal mainada.
Paraulas d' ops e drechurieras
Vueillas mais dir que plazentieras;
Que no redon nuilla sabor
Al dizen ni al auzidor,
Mas un paubre deleichamen,
Quan se dizon primeiramen,
C'ab eissas las paraulas fug,
Car non es dignes c'om l' estug...
Parlar pot hom cortessamen...
Car aitantas paraulas son
De cortesia e de pron
Coma d' autras vanas e bellas,
Que no valon, mas per novellas
Que baton l' aer solamen,
Aissi com fan il estrumen
C'om toca de mas o d' aizo,
Que no valon, mas cant el so...
Aias cortesia de grat,
No de joglar otracuiat
Que, sens enjan, zo lausara
Que ja nulla re no valrra,
E blasmara zo que bon es,
E cuiara esser cortes.
Per aital vana janglaria
Si destrui bona juglaria...”
La terza vertutz es tan bona
Que de totz bes porta corona:
Honesta es neta e pura
E per aquo a nom Mesura,
Contenenza o Atempranza,
Que fai sos afars ab balanza,
Ome ten gauzen e en patz
Et esta daus lo destre latz;
Car pus cauda es la mas destra,
Per natura, que la senestra,
Et obra plus apertamen
Ades e plus deslivramen
Que la senestra mas no fai...
Mesura es tan ben apresa
E tan dousa e tan cortesa,
Que son amic privat conseilla
Et estai ades ad aureilla:
“Amics, fai s' il, si m vols amar,
Superfluitat deus laissar...
Si mi amas...
De te mezeis pagatz seras,
Zo es a dir tu auras pro
Ab te mezeis, tota sazo.
Qui de se mezeis es pagatz,
Ab grans manentias fo natz.
A cobedeza met tal fre
Que la faza estar en se;
E aissi la tenga destrecha
Que no isca de via drecha...
Om cobes o vol tot aver
E hom avars tot retener;
Tot o perdon car tot o volon...
Cant Alexandres conqueria
De tot lo mon la seynoria
En Babilonia estet;
E car un pauc si delichet
Plus que a lui no covenia,
Mori n' avan que non devia...
No manges tan que desgerir
Ben non o puscas e sufrir...
De beure t pren aissi gran cura
Que no t sopte mal' aventura...
Ebrietatz es tals preisos
On ja non intrara hom pros...
Car aquest motz, ebrietatz
Ditz, en grezesc, fora de via;
Car totz homs ibris si forvia...
Per viure manja, no per al;
De manjar no faras jornal.
Al delieg non t' aprocharas,
Mas al condug can fam auras.
Fams t'i amene, no 'l sabors
Del condug, qu' entre las meillors
Salsas que son, deus fam comtar;
Sens aquela non aus manjar...
Ta paraula e tos sermos
Sia tot' ora profechos:
Enduire deu o monestar,
E confortar o comandar.
Enduyre es cant hora enseyna
Aiso c'om vol c'us altre faza,
Ses mandamen e ses menaza.
Monestars es mostrar blanden
Zo don pot pueis far mandamen,
Cant lo monestars non y val.
Confortars es qui, contra mal,
Que ira e dolor aporta,
Lo suffren us autres conorta.
Comendars es qui a menor
Ditz: Fai zo que deus per amor.
Non lauzes trop, non blasmes trop,
Car trop son trop, aissi o trop.
Trop lauzars es de lausengier
E trop blasmars de mal parlier;
Trop lauzar non sembla d' amic,
E trop blasmars es d' enemic;
Trop lauzars non par veritatz,
Trop blasmars par iniquitat;
Trop lausars es olis que oyn,
Trop blasmars aguilla que poyn...
Savis hom non es occios;
Son pessat part en tres sazos;
Zo qu' es present vol ordenar,
E zo qu' es passat recordar;
Aizo qu' es a venir cossira...
Qui zo qu' es passat non recorda
Ges de tot ab mi non s' acorda.
Per nient viu e ses maistre
Qui no vol recordar registre.
Registres son las escripturas
Que reconton las aventuras
Que son vengudas tro aissi;
E registres son atressi
Las images e las penchuras
C'om fai en peiras fortz e duras...
Qui 'l temps presen non sap passar
Adretamen, si com deu far,
Ges non es per savi tengutz,
Ans es vers fols et esperdutz...
Savis hom no vol ecercar
Causa que non pusca trobar...
Zo desira que dessirar
Pot totz bos hom, senes blasmar.
Savis hom en tal loc no s leva
On l' estar enueia e greva...
Qui fail e reconois sa failla,
Razos es que perdos li vailla;
Mas qui sos faillimentz razona,
Non sabra grat, s' om li perdona.
Qui de perdonar ti somo,
Leugerament li fai perdo.
Non es perdos, antz es grant pena
Qui loncs precs en perdo semena...
Qui mov son cor per leugeria,
Cel movementz ven de faillia.
Movre s deu hom per bon conseil,
Car bon conseil sembla espeil;
Si com cel qu' en l' espeil se mira,
Sa faizo garda, e cossira
Si ren i poiri' agenzar,
Si deu hom en consseil mirar.
Bos cosseils ditz lo pro e 'l dan
De tota ren c'om li deman...
Om, que mespreza son menor,
Er mesprezats de so maior;
E qui bona vida no mena,
Tem son maior qu' el done pena...
Tot servizi que far deuras,
O per adaut far lo volras;
Aissi 'l faras curosamen
Que ges no sembles negligen...
A totz omes sias benignes,
Car zo es de vertutz grantz signes...
Car benignitatz ven d' amor
E blandirs de lausenjadors.
A paucs d' omes seras privatz,
E aquels aias ben provatz;
Privadeza enten coral,
C'om sapcha ton ben e ton mal...
Net cor ama e bona fama,
Car net cor e bon nom Deus ama.
Ta lausor non prezicaras...
Sias ferms en adversitat
E homils en prosperitat;
Tos bos aips rescondras aissi
Com fan lurs malvais tey vezi...
Nuils hom, per paubre sen que aya,
En ton mensprezament no caya.
Mais ames ausir que parlar
E mais apenre qu' enseynar.
Pero d' enseynar e d' apenre
Seras cobes, senes repenre,
Zo que sabras, aissi enseyns
Que non y aia luech desdeins...
... Sias larcs e amoros,
Non gastaire luxurios...
Car anc, si Dieu platz, ieu no fui
Un jorn amiga de celui
Qu'e son cor recueil avareza,
Qu'es rouils de tot' avoleza.
Malvestatz e ipocrisia
Mi cuyon contrafar tot dia;
Mas, si de cor mi amas be,
D' elas ti gardaras jasse...”
La quarta vertutz es Drechura
E Leiautatz, qu' eissa natura
Trobet, per remezi de moltz,
Contra fols omes e estoltz...
Zo es forza, qui be s' o pessa,
On totz pros hom ten sa despesa,
Que ja no merma ni faillis
Tant cant li dura sos camis...
Nuils hom ses lieis non deu anar...
Car on plus om ne despendra,
E plus plena la trobara.
Zo es l' espaza flamegant
Qu'es daus ambas partz ben talantz;
L' us tails garda cel qui la ten
E l' autre cel qui vas lui ven.
Ab aquetz dos tails deu gardar
Om se e autrui de peccar...
Drechura ditz a son amic:
“Amics enten aizo qu' eu dic:
Ieu vueil et faz comendamen
Que Dieu ames ben coralmen,
E tu seras amatz de lui
Puis amaras te e autrui.
Saps cossi Dieu amaras?
Qu'el ressembles tant cant poyras,
Que vueillas plaser a chascu,
No vueillas nozer a negu.
Qui vol governar ni regir
Autrui, se garde de faillir.
Non es mos amics drechuriers
Qui a se mezeis noz primiers;
Ja d' autrui dan no s gardara
Om que dam a se mezeis fa...
Pueis a te e a ton vezi
Faras zo que deus atressi...
Mais qui m vol servir e honrar,
Garde si del autrui raubar,
E renda zo que tout aura,
E tolledors castiara.
Nuills hom, ses me, non es cortes,
Car totz hom, que mos amics es,
Si ten de tota raubaria...
Si per aventura s' aven
Que messorga dire coven.
No per falseza enantir,
Mas per ver gardar, si pot dir.
Qui per gardar fezeutat men,
Tals mentirs a escusamen;
Car, ges no pert sa honestat,
Qui men per salvar fezeutat.
Om drechurers secret reten
Que no 'l vol descobrir per ren.
Om just cela can deu celar,
E pus parla can deu parlar...
Ja mos amics no temera
Neguna re, car tortz non ha.
Segurs estai e vay e ve
Qui ama Dieu autrui e se...
Humilitatz es pezillars,
Claus e porta e lundars,
Per on trevon totas e passon
Las vertutz qu' en ome s' amasson.
Humilitatz es fondamentz
De totats las vertutz que son; (totas)
Ses lui, neguna no ten pron...”
Romanz, vay t'en tot dreg al Pueg;
Seynor ti do ses tot enueg,
Zo es l' avesques En Esteves; (1)
E, s' el trobas, paor no t leves
Que ben non sias acullitz
E ben honratz e ben grazitz;
E diras li tot suavet
Daude de Pradas mi tramet...
Aquest romanz es finit,
Dieus ne sia benesit.
(1) Étienne de Chalançon, devenu évêque en 1220, et mort en 1236.
(N. E. Wikipedia 8.2.1231)
Ce fut donc dans cet intervalle de seize ans que Deudes de Prades composa son poëme.
//
- Jean Perrel, Le Velay dans le domaine royal : une histoire de dupes, par quel subterfuge le Velay s'est trouvé dans le domaine royal (1213) : in Cahiers de la Haute-Loire 1981, Le Puy-en-Velay, Cahiers de la Haute-Loire, (lire en ligne [archive])
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